Övningar för skolan
Här hittar du kostnadsfria övningar att ladda ner. Övningarna är uppdelade på olika ämnesområden och metodiker, samt årskurser. Många övningar går att anpassa så att de passar de flesta grupper och åldrar.
Många övningar kräver ingen förkunskap av dig som ledare, medan andra kräver att du är lite insatt i ämnet. Till dessa övningar finns en vägledning att läsa innan man utför övningen. På webbplatsen www.de5stora.com finns också mer fördjupande fakta för vuxna om rovdjuren och samhället.
Självständigt elevarbete
Diskussion/aktivt lyssnande
Förskola - Årskurs 3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Fakta eller påstående - sant eller falskt?
Deltagarna får leta reda på svaren till olika frågor och jämföra de svar man hittat med de andra deltagarnas svar. Övningen belyser hur svårt det kan vara att skilja på påstående och fakta och att veta vad som är sant eller falskt.
Diskussion/aktivt lyssnande
Film
Förskola - Årskurs 3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Artkunskap
Demokrati och rovdjursförvaltning
För de yngre
Film: Hur räknar man lodjur?
Här får deltagarna titta på en film riktad till barn om hur det går till när länsstyrelserna räknar rovdjur. Efter filmen kan man diskutera olika frågeställningar.
Diskussion/aktivt lyssnande
Årskurs 7-9
Biologisk mångfald och ekosystem
Demokrati och rovdjursförvaltning
Möjligheter med rovdjur
Framtidsverkstad - hur kan vi leva ihop?
Deltagarna får skapa visioner och formulera strategier för att på så sätt fundera på vad som behövs om människor och rovdjur ska kunna leva i samma område utan att alltför stora konflikter uppstår.
Studiebesök/bjud in
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Hur fungerar rovdjursförvaltningen?
Genom att ni bjuder in eller besöker någon som arbetar med rovdjursförvaltning får deltagarna får en inblick i hur förvaltningen fungerar och hur det är att arbeta med detta.
Självständigt elevarbete
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Instuderingsfrågor: Demokrati och förvaltning
Instuderingsfrågor om rovdjursförvaltningen i Sverige.
Diskussion/aktivt lyssnande
Självständigt elevarbete
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Olika syn på rovdjuren - undersökande övning
Deltagarna söker information om och diskuterar vad olika intresseorganisationer tycker om dagens rovdjursförvaltning och politik.
Diskussion/aktivt lyssnande
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
S.G.T.
Deltagarna får diskutera begreppet S.G.T. (skjut, gräv, tig) och hur det går ihop med vårt sätt att se på demokrati.
Diskussion/aktivt lyssnande
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Svårigheten att enas
Genom att fundera över ett fiktivt fall med vargar i en by och där byborna själva ska bestämma om en lösning får deltagarna ökad förståelse för att det kan finnas svårigheter i att kompromissa.
Självständigt elevarbete
Diskussion/aktivt lyssnande
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Uppdrag journalist - att granska media
Deltagarna får granska olika reportage om rovdjur och träna källkritisk granskning av information och argument som finns i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
Värderingsövningar
Förskola - Årskurs 3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Demokrati och rovdjursförvaltning
Vad tycker du om rovdjur?
En värderingsövning som synliggör olika åsikter om rovdjurens närvaro och som ger träning i att självständigt formulera ståndpunkter.