Besök oss

Besök oss - eller vi er!

Rovdjurscentret erbjuder gratis lektioner om rovdjur - Rovdjursskolor - för alla skolklasser i förskoleklass till gymnasiet.

Rovdjursskolorna syftar till att öka kunskaperna om rovdjuren och hur de påverkar oss människor - och om hur vi påverkar dem!

Syftet är detsamma för alla åldrar, men innehållet i lektionerna anpassas efter ålder och förkunskaper.

Rovdjursskola på centret i Järvsö

En Rovdjursskola på centret inleds med en intresseväckande lektion med bilder, film och ljud. Därefter gör vi övningar i vårt inspirerande klassrum som är fyllt med skallar, spår, pälsar och mycket annat spännande. För den som önskar en lite längre lektion kan vi bygga på lektionen med andra åldersanpassade övningar.

Vägg i vägg med centret ligger Järvzoo där man har möjlighet att se alla de stora rovdjuren livs levande. De flesta klasser väljer att kombinera rovdjursskolan med besök i djurparken. Entré tillkommer!

Tid: 1-2 h per klass, max 30 elever

Pris rovdjursskola: Gratis, från förskola - åk 9

Rovdjursskola på er skola

Om ni har svårt att ta er till oss kan vi i mån av tid komma på besök till er skola. Erbjudandet gäller i första hand skolor i Gävleborgs län, men vi har viss möjlighet att göra längre resor också!

Rovdjursskolorna inleder vi med en lektion baserad på bilder, film och ljud. Därefter gör vi gruppövningar med spännande material som vi har med oss.

När vi besöker er skola vill vi träffa flera klasser på samma dag, 3-4 klasser brukar vara lagom. Vi behöver tillgång till lokal, gärna en och samma under hela besöket.

Tid: 1 h per klass, max 30 elever

Pris rovdjursskola: Gratis lektion, men reseersättning kan tillkomma, från förskola - åk 9 (i mån av tid)

Utomhuspedagogiskt område vid Badtjärn och låneryggsäck

Området Badtjärn ligger bara 100 meter från Rovdjurscentret i Järvsö. För att komma dit följer du trätrottoaren från vår parkering. I området finns den fina tjärnen med brygga samt information om natur och djur. Vi har också låtit bygga ett björnide som man kan krypa in i! Här finns även ett vindskydd med eldstad och ved.

Rovdjurscentret och Skogen i Skolan har tillsammans skapat en ryggsäck fylld med material och handledningar till övningar som handlar om skog och djur. Ryggsäcken är kostnadsfri att låna och bokas via Rovdjurscentret.